MÁLTA, te csodás! – I. Gozo és Comino szigete

Málta meglátogatása már régi vágyunk volt, most pedig néhány lemondott utazás után igazi felüdülés volt. Ugyan koronavírus idején jártunk itt, ez egyáltalán nem rontott az élményen, sőt, úgy járhattuk be a szigetet, hogy nem kellett turisták tömegével találkoznunk. A néhány ott töltött napunk rendkívül tartalmasra sikeredett, de amilyen pici ez a sziget, olyan sok látnivalót kínál, így még bőven maradtak olyan helyek, ahová nem volt alkalmunk eljutni.

Néhány tudnivaló után ebben a posztban a Gozo és Comino szigetén látottakat szeretném megosztani veletek, egy következő bejegyzésben pedig a főszigetet, Máltát fogom bemutatni.

Tippek és tudnivalók kiutazás előtt:

• Fizetési eszközük az euró, a beutazáshoz csak egy személyi igazolványra lesz szükségünk.
  • Mivel napjainkban elég bizonytalan a helyzet az utazásokat illetően, én ajánlom, hogy figyeljétek a Hivatalos Értesítőt, ahol közzéteszik a hivatalos információkat, változásokat az országok besorolásáról. Mi még éppen jókor mentünk, azóta minden ország piros lett, de ez bármikor változhat. Nekünk két formanyomtatványt ki kellett töltenünk a belépéshez, de nem tudom ez meddig lesz aktuális, úgyhogy az a biztos, ha erről is tájékozódtok kiutazás előtt.
  • A közlekedés baloldali, úgyhogy aki autót szeretne bérelni, annak ezt érdemes figyelembe venni. Mi az autóbérlésről nem olvastunk túl jókat, bár a tömegközlekedésről sem, de végül mégis utóbbit választottuk, hiszen Vallettában szálltunk meg, ahonnan minden buszjárat indul és így egyszerűen el tudtunk jutni mindenhova. Nem is bántuk meg, hiszen a vírus miatt nem volt akkora tömeg, mint szokott és így egészen kellemesek voltak az utak, valamint pontosak is voltak a járatok.
  • A Wizzair alapvetően Budapestről és Debrecenből is indult Máltára, ez a járvány alatt változott és a debreceni útvonal törölve lett. Szóval napjainkban ez elég kiszámíthatatlan, de mivel népszerű úticél a szigetország, biztos vagyok benne, hogy újra fogják indítani a járatokat ha visszaáll a rend.
  • Ami az árakat illeti, sikerült 10ezer forint alatti retúr repjegyet szereznünk, bár általában az Európán belüli desztinációkra mindig találok ennyiért jegyeket. Ez persze most a vírus miatt is ilyen olcsó volt, hiszen az előző években nyáron sokkal drágábbak voltak a jegyek. A szigeten magasabbak az árak, mint itthon – vendéglátásban mindenképp, a tömegközlekedés viszont nem volt vészes, mi 12 alkalmas jegyeket vettünk 15 euróért, egy ilyet pedig több ember is használhat, néhány napra talán ez éri meg a legjobban.

Látnivalók

Gozo

Gozo a szigetcsoport északi, második legnagyobb szigete. Szerintem Máltán járva nem érdemes kihagyni, hiszen rengeteg érdekességet tartogat. Korábbi ajánlásokat olvasva úgy gondoltuk, hogy úgy ismerhetjük meg legjobban a szigetet, ha elmegyünk egy helyi magyarok által szervezett privát kirándulásra. Balázs és Szidónia szuper programot szervezett nekünk és sok érdekességet tudhattunk meg az országról.

Cirkewwa kompkikötőnél találkoztunk és együtt mentünk át Gozora a komppal, majd onnan egy jeeppel folytattuk utunkat. Először a Xlendi-öbölhöz mentünk, ahol fel lehetett menni az öbölnél lévő sziklára, ez pedig barlangokba vezetett át. Gyönyörű volt itt a kilátás, és még csobbanni is tudtunk egyet.

Ezt követően egy tradicionális kis vásárba mentünk, a Fontana Cottage-hez. Itt számos kézzel készült terméket és helyi termelőktől származó készítményeket, édességeket, italokat lehetett venni. Mindig imádunk szétnézni az ilyen helyeken, látni, hogy a helyi termelők mivel foglalkoznak, megkóstolni a helyi alapanyagokból készült sajátosságokat (igen, kóstolásra is van lehetőség). Mi itt vettünk például egy üveg fügekaktuszból készült likőrt, amit Máltán mindenütt láttunk az üzletekben, ez viszont mérföldekkel jobb volt, mint amit a boltokban kaptunk.

Egy kis nézelődés és vásárlás után ebédelni mentünk egy Marsalforn nevű kis településre, ahol a tengerpart mellett ettünk isteni halételeket, tenger gyümölcseit.

Marsalforntól nem messze vannak a Gozon híres sólepárlók. Ezek néhány család tulajdonában vannak és a kis teraszok hosszan terülnek el a part mellett. Ahogy megtelnek vízzel, az lassan elpárolog, a só pedig lerakódik a kis medencék falán. Amikor mi ott jártunk, már szépen látszott a vastag réteg só, volt azonban még rajta valamennyi víz is, de mivel ez már eléggé koncentrált volt, a tapintása így teljesen volt, mint a Holt-tenger vize. És nem mellesleg a látvány sem mindennapi.

A sópárlók közelében vannak még gyönyörű sziklás, barlangos partszakaszok, ahol megállunk kicsit gyönyörködni a tájban. A tenger végtelensége és a hullámok látványa megunhatatlan.

Ezután egy csoda helyre mentünk, ami az egyik kedvencem volt a szigeten. Számunkra elég nehéz volt megjegyezni a helyek máltai nevét, úgyhogy részben ezért is csak “Kis Azúr Ablaknak” emlegettük Wied il-Mielha-t, ami tényleg nagyon hasonló képződmény, mint az Azúr-ablak volt. A mellette lévő sziklán le lehet sétálni egy lépcsőn és így egészen közelről láthatjuk ezt a természeti csodát.

De ha már láttuk a kis Azúr Ablakot, nem hagyhattuk ki, hogy megnézzük az igazi Azúr Ablaknak (sajnos már csak) a helyét. Az előző helyszínekkel ellentétben itt már egészen sok turista volt. Elképesztő volt belegondolni, milyen monumentális lehetett Málta egyik leghíresebb látnivalója, ami 2017 márciusában omlott össze egy nagy vihar miatt.

Megnéztük még – bár csak kívülről – a Ta’Pinu bazilika gyönyörű épületét. Az a legenda kapcsolódik hozzá, hogy a 16. században le akarták bontani, mert meglehetősen rossz állapotban volt. Amikor megkezdték a bontást, az egyik munkásnak eltört a keze. Ezt egy jelnek vették és úgy döntöttek, mégsem fogják lerombolni. Így a szigeten egyetlen kápolnaként maradt meg a Ta’Pinu bazilika. Az új épületet a 20. században építették, 1932-ben lett felszentelve. Még egy érdekesség volt itt, mégpedig hogy a bazilika előtt lévő téren a falak szép színes mozaikokból voltak kirakva.

A gozoi túránkat egy újabb csodás panorámával zártuk, felmentünk a Tal Mixta barlangba, ahonnan a legszebb kilátás nyílik a Ramla öbölre, mely érdekes narancsos-vöröses homokjáról híres. A barlang falai olyanok, mintha keretet adnának a panorámának.

Nekünk ez a túránk kb. 7 órásra sikeredett, és még így is lett volna ezer más hely amit megnézhettünk volna, úgyhogy szerintem legalább egy teljes napot mindenképp érdemes Gozora szánni.

Comino

Comino az ország 3. legnagyobb szigete, ami Málta és Gozo között helyezkedik el. Amiért pedig szinte mindenki ellátogat ide az nem más, mint a Blue Lagoon, Málta egyik leghíresebb látványossága. A Kék Lagúna tulajdonképpen a Comino és a mellette lévő pici lakatlan sziget, Cominotto közti sekély öböl, ami vakító türkiz vizéről híres a fehér homoknak köszönhetően.

A Blue Lagoon meglátogatására mi egy fél napot szántunk, ide is Cirkewwa-ból indult a hajónk, ami átvitt az öbölbe. Itt 13 euró volt a retúr jegy (Gozora 4,65 euró volt és csak a visszaúton kellett kifizetni). Talán ez volt az egyetlen hely, ahol nagyon sokan voltak még így a vírus idején is, főleg azon a viszonylag kicsi részen, ahol lehet enni-inni, értékmegőrzőt bérelni stb. Van egy kicsi homokos partszakasz, itt tudunk bemenni a vízbe (vagy kicsit arrébb a sziklákról) de ez is nagyon zsúfolt volt, ahogyan az első néhány méter is a vízben, ameddig még nem volt mély. Úgyhogy mi gyorsan el is döntöttük, hogy kicsit tovább megyünk ahol nincsenek túl sokan, ebből pedig az lett, hogy átúsztunk Cominoról Cominottora. Nagyon nagy élmény volt távol mindenkitől ilyen gyönyörű kristálytiszta vízben úszkálni. Egyébként ez nem egy nagy táv, kb. 15 perc alatt átértünk. Cominotto felé közeledve már sziklás volt alattunk a talaj, úgyhogy ott kicsit óvatosabban kellett úszni. Cominottonál egy kicsi homokos öböl és egy barlang várt ránk, amiket felfedeztünk és itt sznorkeleztünk is egy kicsit.

Minket az úszás itt le is fárasztott, úgyhogy a szigeten már nem járkáltunk utána – megkóstoltuk viszont az ananászban kínált koktélt. Néhány óra után elindultunk vissza Málta szigetére. Az utolsó hajó 18:00-kor indul vissza innen.

Cirkewwa kikötőjébe Vallettából a 41-es és 42-es busz megy, kb. egy óra az út és a végállomás pont a kikötőnél van, ahonnan indulnak a kompok és a hajók.

Szerintem mindkét szigetet érdemes beiktatni Máltai utazásunk során, még akkor is, ha csak néhány napunk van összesen. Gyönyörű a természet, a tenger, Gozo történelme pedig rendkívül gazdag, sok érdekességet tartogat az utazóknak.